fredag 17 juni 2016

Tavenius begrepp

"Du skall göra en gestaltning av Thavenius grundläggande begrepp. Gestaltningen skall bestå i att beskriva karaktären av Marknadsestetiken, den modesta estetiken samt den radikala estetiken. Du utför detta på valfritt vis. Blogga resultatet"

Jag valde att lösa uppgiften genom en gestaltering i form av en digital bild, där jag ställt upp de olika estetikerna som jag föreställde mig dem i mänsklig form.


Blev inte helt nöjd med bilden, då jag blev distraherad av andra "konstprojekt" och då halvt övergav denna, och nu bara gjort en snabbfix på den.

Den estetiken som skapade den starkaste bilden för mig den modesta estetiken. När jag läste om den så fick jag fram en bild i mitt huvud på en överviktig bankir från den industriella revolutionen. Det inspirerade också till utséendet av min bild. “For a long time, conceptions of art as being decorative and creative expression as being essentially spontaneous came to dominate the way in which art education was thought of, at least in the earlier years of education. This conception the group calls “the modest aesthetics”, since its modest claims have probably contributed to the marginalisation of aesthetic elements and perspectives in school.” (Lindström, Lars (2008) s.59)

Efter att ha läst om den modesta estetiken i böckerna så ville jag få en klarare bild av vad Thavenius faktiskt menade med begreppet. Eftersom inga av texterna var skrivna av Thavenius själv så slog jag upp en som faktiskt var det, Kultur och estetik i skolan (2003). I den texten så skriver Thavenius och hans kollega Lena Aulin-Gråhamn “Vi menar att skolan traditionellt använder sig av en ”modest” estetik som inte drar in vare sig elevernas erfarenheter eller konstens utmaningar.” (s.14) de fortsätter med att säga att det systemet på många sätt är bra och nödvändigt för att vara en bra skola för barn, “...men det skrapar ofta bara på ytan av kunskapen och estetiken.” (Aulin-Gråhamn & Thavenius (2003) s.14) Detta bara stärkte min bild av "bankiren", hur det ska vara som någon sorts rädsla till att faktiskt utmana, och inte bara köra på det "säkra". 

Marknadsestetiken gav mig också en ganska klar bild, ““where the economy is no longer thought to be based on desire so much as on the drive to continually create evermore desire” (p. 286). It is a possible scenario that the school of tomorrow will open the gates for designer capitalism and its need for competence in design, media, visual culture etc.” (Lindström, Lars (2008) s.59) Detta fick mig att tänka på iPhones och Steve Jobs, hur han skapade ett behov där inget fanns. Innan iPhone så var det ingen som behövde en smartphone (kanske inte helt stämmer med att apple var först med detta men ni fattar nog). 

Den radikala estetiken var mycket lättare att förstå än vad de andra två var. Ohindrad av normer och regler är den radikala estetiken mer fri. Det skapade en ganska enkel bild för mig om någon som inte är rädd för att uttrycka sin konst, oavsätt vad andra skulle kunna tycka om den. “The radical aesthetics of art – or rather of contemporary Western art – is described in terms such as open, questioning and critical: The strength of art is rather that curiosity and questions, contradictions and uncertainty may persist. (…) A radical aesthetics should not exclude what is fraught with conflict or unpredictable. It should challenge conventions and routines by making familiar things appear unfamiliar, shifting perspectives and turning things upside down.” (Lindström, Lars (2008) s.60)

Litteratur & Referenser som jag använt mig av:
  • Lindström, Lars (2008) NORDIC VISUAL ARTS EDUCATION IN TRANSITION. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar