söndag 20 mars 2016

Komplettering för den missade föreläsningen om kreativitet och didaktik med Camilla Johansson

Eftersom att jag missade föreläsningen av Camilla Johansson så läste jag istället PDF:en från föreläsningen samt vad kurskamraterna hade skrivit om föreläsningen och det känns som om jag har lyckats skaffa mig en någolunda god uppfattning om vad som gicks igenom.


Lindströms fyrfältare nämde Johansson redan när vi hade vårt första bildseminarium i höstas. Redan då började jag få mer koll på hur man borde och inte borde utforma sina uppgifter och jag kunde själv känna igen min skolgång i fiskuppgiften som fanns i PDF:en, den typiska enformiga och fantasilösa uppgiften som de flesta haft iallafall en gång under sin skolgång (något som jag såg att flera andra från kursen också tyckte).




Camillas version av Lindströms fyrfältare, som har öppet mellan områderna för att visa att man kan blanda dom olika sätten, och att det inte är något stelt och bestämmt. (något jag minns från bildseminariet jag nämnde tidigare)



Jag fastnade också för en annan sak som stod i PDF:en “Som regissör för dessa iscensättningar sitter man på en massa makt. Det är vikigt att man förvaltar den makten väl och ständigt omvärderar och ifrågasätter det egna görandet.” Jag tycker att det är något som är viktigt att tänka på som lärare, att man ifrågasätter det man själv gör och håller koll på sig själv så att man håller sina uppgifter lärorika och intressanta, på ett bra sätt.


När jag närmande mig slutet på PDF:en fanns det ett utdrag från Läroplanen för de frivilliga skolformerna (Lpf94) som löd “Skolan skall främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse. Ingen skall i skolan utsättas för mobbning. Tendenser till trakasserier skall aktivt bekämpas.” Efter det stod det om hur ett par elever hade gått runt och delat ut glasögon till lärare för att eleverna inte tyckte att lärarna alltid såg vad som hände på skolanför att uppmana dem till att se saker genom nya ögon.

Jag tycker att det står många bra saker i PDF:en och i det som mina kurskamrater skrev, så det var synd att jag missade att gå på den faktiska föreläsningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar