tisdag 3 maj 2016

Gestaltningsprocess v.18

Tog och började tänka på idén som Lovisa kom med förra veckan, att ersätta etiketterna med föremål. Så har nu börjat med att sitta och tänka ut vad för föremål som på ett bra sätt kan ersätta etiketterna, men ändå passa in tillsammans i väskan. 

Har Inte gjort så mycket framsteg sedan förra veckan, fortfarande inte på någon presentabel nivå med min bild, men har ändrat på den lite. Tänker nu göra den som den var innan fast med en extra person inlagd, då det tidigare var en "ledare" och en "lärare" så funderar jag nu på att lägga in en "vanlig" person med. Så det blir som: politiker, lärare, "Regular guy". Satte ihop en simpel exempelbild för att visa på vad jag menar.


Tänkte att jag med en öppen väska fylld med de "Ondskefulla" grejerna tillsammans med en sån här bild skulle kunna knyta ihop mitt tema runt något som "Vad du gör påverkar andra", "Är du säker på att du behandlar de runt dig väl?", vilket i stort sätt betyder samma sak som det vi nog alla hört minst en gång i våra liv "behandla andra som du själv vill bli behandlad". Tänkte också att kanske ha någon son text på bilden, och med det mer försöka få den att likna en reklamposter.









onsdag 27 april 2016

Gestaltningsprocess v.17

Har nu en rätt så klar idé om vad och hur jag ska göra. Valde att fortsätta med "bagage" idén, och lyckades tillslut hitta en väska som jag tycker passar bra till det jag vill göra, eller rättare sagt, passar bra till min mentala bild av hur en sådan väska ska se ut. 
Började att sätta etiketter på väskan, med ord som jag kom att tänka på när jag tänkte på vad som kan leda till ondska. 


Har också börjat på en bild, som jag tänkte ha i kombination med väskan, som jag då målar som om det skulle kunna vara någon sorts reklamposter, bilden är en kombination av de två bilderna jag hade med i den förra gestaltningsprocess inlägget. har inte med bilden här då jag inte gjort för stora framsteg med den, men har med en tidigare version av bilden som visar hur det är jag tänker.
Det jag tänker med allt detta är att visa upp väskan tillsammans med bilden, uppsatt på väggen vid väskan. Nog ändrat vad min fokuspunkt är nu, till något annat än vad den var i början. Då den nu handlar mer om bakgrunden till ondska och lite mindre om vad som händer efter.

söndag 17 april 2016

Eget Assignment#L8

Ta en sväng, anteckna vad du ser.
Invertera/omkasta.
Gestaltera på valfritt sätt.

onsdag 13 april 2016

Gestaltningsprocess v.15


Sedan förra veckan så har jag kollar på filmen "ondskan" baserad på Jan Guillous roman med samma namn, fick inte ut mer från den än att ondska leder till mer ondska vilket är den största stereotypen om ondska som finns. Inte heller kommit framåt för mycket med arbetet, testade massa olika "skisser" för att försöka få idéer, men det slutade oftast bara upp med att jag skrotade det jag gjorde. 

Fick senare ihop en idé om hur för en elev, så kan en lärare som ger de mycket prov förliknas med en hemsk diktator som plågar sitt eget folk, vet däremot inte hur jag skulle utveckla det mera så kommer kanske att börja om igen.

Funderar på om man skulle kunna bygga på med det enda jag fick ut av filmen jag såg, "bagage" och vad jag menar med det är då den "ondskan" som folk bär med sig från vad andra gjort mot dem, men har inte haft tid att försöka illustrera det, inte ens en skiss.


                                                                      
                      

    "Elev tortyr" idéns skisser.






onsdag 6 april 2016

Gestaltningsprocess v.14

Jag har alltid varit fascinerad av hur det funnits och finns personer med en överväldig makt, hur de lyckats att komma år makten och hur de senare använder den.

Under workshopen 31/3 så började jag redan att tänka på detta, då vi gjorde ett träd av ord som vi förknippade med makt, för att sedan välja ut ett ord var som man ville jobba med under workshopen. Ordet jag valde då var "Skyldighet". Jag tänkte på hur det blir när man har makt, och hur det blir din skyldighet och ditt ansvar att använda den på ett "rätt" sätt. Man kan ju då diskutera vad "rätt" skulle kunna vara, men man kan ju annars kalla det ett ansvarsfullt sätt.

Kortfattat så är det jag skulle vilja ta upp och arbeta med under de kommande veckorna är den mörkare sidan av makten, och då konsekvenserna som kan uppstå när en person får tag i riktigt mycket makt, som de inte kan eller vill ta ansvar för.

onsdag 23 mars 2016

Assignment 2

Skapa din egen värld. 
Materialet finns i köket.


Min värld. Min! Tänkte simpelt, och började bara med att leta efter saker i köket. Hittade en hög tomater och en burk med tandpetare, fick då idéen av att sätta ihop de material som jag hittat i köket för att skapa en bariär av fotanglar som hindrar alla från att komma in i min värld.





Vad är det jag har i min värld undrar du? Är inte det självklart?



tisdag 22 mars 2016

Assignment 1

Tag något du inspireras av. 
Plocka isär det. 
Sätt ihop det på ett nytt sätt. 
Upprepa.


Tänkte rätt så fort att "Plocka isär det." skulle kunna tolkas genom att ta ut färgpaletten ur en bild.


Använde mig av google för att hitta en bild som jag gillade/blev inspererad av, och slutade upp med bilden här under. Då jag inte har något specielt som inspirerar mig, utan att inspiration är något jag får av att kolla runt på olika bilder som andra gjort, och då oftast på google. (Använder google till det mesta)



Tänkte mig att jag skulle testa på att använda mig av något annat än enbart digitalt för att lösa denna uppgiften. Så målade en av bilderna i oljefärg, och den andra digitalt.


Bestämde mig också för att inte försöka för mycket med att hålla färgpaletten perfekt, bara man kunde se hur bilderna i slutändan hade en hyfsat lik palett.